Hebben Disney en Pixar met 'Turning Red' wederom een pareltje te pakken of is dit een gigantische teleurstelling?
Het is lastig om te zeggen wat er indrukwekkender is aan de nieuwste Pixar-film: zijn grenzeloze creativiteit, vindingrijkheid, gekke komische weergave, óf het feit dat de studio ermee wegkwam om hem te maken. Het huis van 'Toy Story' staat al lang bekend om het gebruik van metaforen om onderwerpen met stigma’s te bespreken. Denk bijvoorbeeld aan 'Inside Out's' levendige visualisatie van de hormonale emoties van een jong meisje, of 'Coco's' beeldende vertelling van verdriet en herinnering. Maar 'Turning Red' verkent een terrein waarop bijna geen enkele andere geanimeerde familiefilm ooit een voet heeft durven zetten.
Het onderwerp van de film is de puberteit - en specifiek de vrouwelijke puberteit, met alle duidelijke lichamelijke veranderingen en processen die dit met zich meebrengt. De heldin is het 13-jarige schoolmeisje Meilin Lee (Rosalie Chiang) uit Toronto, die op een ochtend wakker wordt en ontdekt dat ze een vreemde en weerzinwekkende gedaante heeft geërfd. Ze zal op momenten van ongecontroleerde emotie veranderen in een gigantische rode panda . En als zodanig wordt het leven een rumoer van vreemde geuren, gênante uitstulpingen en onhandige momenten.
Het scenario van Shi en Julia Cho winden er geen doekjes om. Het is een briljant bedachte versie op de vrouwelijke vruchtbaarheid. Kinderen zullen niet snel begrijpen waar het voor staat maar volwassenen zullen, door de overduidelijke knipogen, het meteen kunnen ontcijferen.

Mei wordt geteisterd door de lentekriebels: ze lonkt naar mannelijke klasgenoten tijdens gym, en trekt Tex Avery-achtige hubba-hubba-gezichten naar de niet-duidelijk hubba-hubba-waardige tiener-winkelbediende op de hoek. Zij en haar vrienden plannen een reis om haar favoriete boyband, 4*Town, te zien, tegen de uitdrukkelijke wens van haar ouders in. Het meest opvallende is dat haar moeder (Sandra Oh) in eerste instantie maar ten onrechte aanneemt dat "de verandering" de eerste menstruatie van haar dochter is, en stormt de badkamer in, pratend over de bloei van haar "rode bloem" en zwaaiend met een stapel maandverbanden, terwijl Mei in pandavorm achter het douchegordijn kruipt.
De film is met uiterste precisie bewerkt en alle personages zijn duidelijk met liefde geschreven. Er wordt op fantastische wijze gebruik gemaakt van visuele effecten uit Japanse anime. Van handgetekende gezichtsuitdrukkingen tot hilarische crashzooms.
Grote pluizige panda of klein schattig en grillig kind, 'Turning Red' is de beste en nieuwste grappige animatie van Pixar. Dit hartverwarmende verhaal legt alles vast wat een klassieke Disney-film tot een echte klassieker maakt. Turning Red trekt tranen en zorgt voor momenten om te schaterlachen. Waardoor het de must-see film is voor iedereen van alle leeftijden.

Reactie plaatsen
Reacties